Живимо у времену честих манифестација вршњачког насиља, без обзира на то да ли се ради о физичком, вербалном, социјалном или сексуалном насиљу.
Насиље карактерише: несразмер моћи, намера повређивања другог, претња даљом агресијом и престрављеност жртве. Жртве насиља или настављају повучено да живе или се одлучују да насилнику узврате (често уз помоћ пријатеља или родитеља), што производи ново насиље.
У решавању сукоба у школи морају да учествују сви – и ученици, и наставници, и родитељи, и психолози, и педагози. Само тако ће школа бити препозната као школа која функционише на демократским принципима.
Вршњаци деце/ученика најбоље се разумеју међусобно и много верују једни другима. Зато је опредељење да се сачини школски тим за медијацију изузетно важно и за наставнике и за децу/ученике.
Када нам медијација може користити?
У следећим случајевима:
- код свих страна у сукобу постоји потреба да се одржи или поврати добар међусобни однос,
- све стране у сукобу имају интерес да реше проблем,
- стране у сукобу осећају умор од даљњег сукобљавања,
- код свих страна постоји добра воља да се сукоб реши.
Медијација није адекватна у случајевима када:
- било која страна није вољна за посредовање,
- нека од страна није у стању да узме учешће или није у стању да се држи договора,
- није у интересу неке стране да постигне споразум,
- постоји претња или страх од насиља,
- сукоб захтева укључивање јавности.
Вршњачка медијација представља медијацију у којој сами ученици узимају улогу медијатора. У вршњачкој медијацији стране у сукобу нужно треба да развију одговорност за своје емоције и изборе и осећај за однос према себи и другима.
Од чланова тима за медијацију се очекује:
- да имате позитиван и неформалан тон у процесу рада тима,
- да водите рачуна о поштовању временских оквира процеса медијације,
- да посматрате темпо процеса медијације,
- да развијате код медијатора осећај за прави тренутак,
- да охрабрујете и медијатора и стране у сукобу у проналажењу решења прихватљивог за све стране,
- да подстичете асертивну комуникацију код страна у сукобу,
- да помажете у превазилажењу разлика у виђењу, претпоставкама и очекивањима страна у сукобу,
- да настојите да одржите равнотежу снага,
- да обезбјеђујете чување тајности података из процеса медијације,
- да ублажавате екстремне позиције,
- да нудите позитивне сугестије,
- да помажете у припреми плана рада тима,
- да утврђујете приоритетна питања вршњачке медијације,
- да радите према програму рада.
Основно начело медијације:
ЗАДОВОЉИМО ПОТРЕБЕ СВИХ СТРАНА!
Програм рада Тима за медијацију за школску 2023/24. годину
Назив радионице | Циљеви радионице | Учесници у радионици | Временска динамика |
Радионица 1 – ИДЕНТИТЕТ | упознати учеснике с појмом и аспектима идентитета – упознати учеснике са слојевима идентитета, од којих су неки одређени рођењем, а други су резултат утицаја различитих фактора и властитих одлука | Вршњачки тим медијатора Наставници | Новембар 2023. (90 минута) |
Радионица 2 – КОМУНИКАЦИЈА | – увести учеснике у комуникацију као интеракцију – научити разликовати успешну од неуспешне комуникације и анализирати факторе који доводе до успешног споразумевања међу људима | Вршњачки тим медијатора Наставници | Новембар 2023. (90 минута) |
Радионица 3 – КОНФЛИКТ | – упознати учеснике с појмом конфликта, узроцима, врстама и функцијама конфликата – упознати се са значајем емоција у властитом приступу конфликту | Вршњачки тим медијатора Наставници | Децембар 2023. (90 минута) |
Радионица 4 – РЕШАВАЊЕ КОНФЛИКТА | – упознати и вежбати процес, стилове и исходе решавања конфликата | Вршњачки тим медијатора Наставници | Фебруар 2024. (90 минута) |
Радионица 5 – ПРЕГОВАРАЊЕ | – разумети процес преговарања и исходе преговора – побољшати своју преговарачку комуникацију | Вршњачки тим медијатора Наставници | Март 2024. (90 минута) |
Радионица 6 – МЕДИЈАЦИЈА | – оспособити ученике за улогу медијатора | Вршњачки тим медијатора Наставници | Април 2024. (90 минута) |
Радионица 7 – СТРАТЕГИЈЕ ИЗГРАДЊЕ МИРА УНУТАР ГРУПЕ | – вежбати коришћење стратегија изградње мира унутар групе – ненасилно решавање конфликата, превенцију насиља и образовање за мир | Вршњачки тим медијатора Наставници | Мај 2024. (90 минута) |
Вршњачки тим медијатора:
VIII – 1 Лука Јеремић, Николина Јовичић
VII – 2 Кристина Остојић, Александра Милошевић
VII – 1 Јулија Бошковић, Жељко Живић
VI – 2 Ђурђа Николић, Дарко Лазић
VI – 1 Теодора Крстић, Наташа Ђорђевић
V – 2 Милица Ракић, Анђела Перић
V – 1 Емилија Лаптошевић, Елена Живић